De eerste maand

31 januari 2017 - Santa Fe, New Mexico, Verenigde Staten

Heerlijk genietend van de zon schrijf ik deze blog. Het is nog koud en de sneeuw nog niet helemaal verdwenen maar de zon schijnt volop en hier op het terras is het uit de wind zeer goed toeven. We hebben weer ‘personal practice day’ en dat betekent dat we de hele dag vrij zijn van het gewone werk in de keuken, in het huishouden of op het terrein buiten. Ook wordt er niet gezamenlijk gekookt of gegeten en dus is er ook geen afwas wat gedaan moet worden. De reguliere meditatieperiodes op de dag (ochtend om 7.00, middag om 12.20 en avond om 17.30) is optioneel waarvan je er op ‘personal practice day’ tenminste 1 moet doen. Hierdoor kunnen we ons richten op onze eigen beoefening…of dat een lange wandeling is, studeren, de hele dag mediteren, lekker uitslapen of een dagje shoppen is…daar zit geen restrictie aan, wel wordt studie en fysieke workout geadviseerd. Beginnende residents (zoals ik en nog 5 anderen) mogen de eerste maand niet van het terrein af behalve voor een wandeling. Dit om ons beter te leren kennen en ons te laten focussen op de Zen-beoefening.

In principe hebben we op maandag en dinsdag ‘personal practice day’. De andere dagen zijn dus ingevuld. We beginnen om 7.00 met 40 min meditatie en service wat wordt gevolgd door Soji (tempelschoonmaak) waarna we ontbijten. Om 9.20 begint het werk tot 11.45. Om 12.20 gaan we weer 40 min. mediteren en daarna is het lunch. Om 14.00 werken we weer tot 16.00. Daarna hebben we anderhalf uur om iets voor jezelf te doen. Vaak is dat even een korte wandeling en douchen want in de ochtend kan dat niet omdat iedereen dan gebruik moet maken van de wc/ doucheruimte. Na de avond meditatie (2 x 25 min) van 17.30 en het avondeten, is de dag om. Zonder afwas is dat om 19.00 uur en met is dat rond 19.45. Ik heb gemerkt dat ik dan ook best moe ben en lig vaak al om 21.00 uur in mijn bed.

Temmen van de os

In mijn eerste week begon ‘practice period’ wat maakte dat er afgeweken werd van het ‘normale’ schema wat hierboven is beschreven. Deze periode duurde 3 weken en had het thema: temmen van de os (https://youtu.be/iQDO1hahcVM). Het begon met een retraite waarvoor mijn eigen leraar (sinds een half jaar): Sensei (= titel voor Zen leraar) Irene Kaigetsu Bakker, uit Nederland was overgekomen. Het temmen van de os gaat over de spirituele weg die je als boeddhist/ zenleerling doormaakt. De os staat symbool voor de boeddha natuur die in ieder mens aanwezig is maar weer ont-dekt en getemd moet worden: waardoor je weer samenvalt met je boeddha natuur en de mens uiteindelijk ook zichzelf is vergeten: een lege cirkel. Daarna keert de getransformeerde mens terug waarop hij/zij waarachtig kan geven wat nodig is. Een prachtige metafoor die al eeuwen meegaat. Het was een mooie retraite waarin er veel ruimte was voor creativiteit en speelplezier wat een heerlijk kleimoment en een mooi beeld opleverde van gevende handen.

Winterwortel

Ook had ik mijn eerste moeilijke momentjes toen ik was aangesteld om in de keuken te helpen. Voor sesshins en retraites huurt Upaya een professionele kok in omdat er dan ook veel gasten komen die natuurlijk goed te eten moeten krijgen…niet dat het eten anders slecht is hoor….maar zij doet het kennelijk beter…Kennelijk want wij klikten niet zo…oftewel…Ze bleek een mooi cadeau om mijn zenskills in de praktijk te oefenen… Mijn eerste taak was het in 6 repen snijden van een winterwortel…de dame deed het me voor hoe het moest: ze had zo’n groot, scherp, zwaar mes voor me meegenomen. Ik grapte wat naar mijn buurvrouw en werd meteen op het matje geroepen…we mochten niet praten…dat anderen praatten was omdat zij al langer in deze keuken waren maar wij moesten ons vooral op onze taak richten. Op zich heel redelijk en ik begon zwijgend aan mijn taak. Het zware mes in mijn rechterhand zette ik in het midden van de wortel die best wel weerbarstig was. Uiteindelijk lukte het maar de dame stond al achter mij en greep mijn mes. Dit was veel te gevaarlijk voor mij en ik mocht niet meer snijden… Ik snapte helemaal niet wat ik fout had gedaan maar ik werd voor de rest van die week verbannen tot het met de nagel afschrapen van aardappel puistjes, het borstelen van bietjes, het afwassen van de potten en pannen, het uitschrobben van de  opslagruimte…no more knife for me…Op zich was het werken in de faciliterende sfeer niet vervelend en ook ben ik niet echt gehecht aan het werken met messen…maar ik voelde me wel wat afgewezen zeker toen ze de laatste dag echt niet blij met me leek toen ze aangaf minder mensen in de keuken te willen en ik eigenlijk de enige bleek waarvoor ze geen klusje had. Een mooie oefening in mijn grote bubbels: als niet goed genoeg zijn en me afgewezen voelen.

Orioki

De week na de retraite begon sesshin en daarin werd het meditatieprogramma opgeschroefd. Sesshin is (zoals jullie in voorgaande verhalen hebben kunnen lezen) een stilte retraite waarin er veel en lang wordt gemediteerd. Ook de zwaarte van deze sesshin viel me mee omdat ik de sesshins van zen.nl gewend ben. Deze sesshin had echter ook Orioki. Dat is ceremonieel eten in de zendo zittende op je mat en kussen in meditatie houding… Je mediteert als het ware door. Iedereen heeft een set van 3 kommen van verschillende grootte waarin je eten krijgt. Alles gaat volgens een bepaalde structuur en zonder woorden. Wel zingen we een begeleidende sutra tijdens het serveren van de verschillende gerechten. Dan mag je het uiteindelijk opeten maar ook dat gaat volgens een structuur en je mag bijvoorbeeld ook niet de verschillende gerechten mengen of door elkaar eten. Je weet van tevoren niet wat je krijgt en soms als het in je kommetje zit nog niet… Soms is het niet echt lekker en soms is het buitengewoon heerlijk. De kommen moeten leeg en er wordt niet bijgevuld: het leert je dankbaar te zijn voor wat er gegeven wordt.

Dat was wel grappig want ik vond niet alles even lekker en ik merkte op dat ik wel kon proeven dat de kokkin iets helemaal niet met liefde had gemaakt…maar dat was natuurlijk volledige projectie van het gevoel van afwijzing van de week ervoor. Heel grappig hoe dingen doorklinken en super helder kunnen worden gehoord als je zo stil wordt dat je jezelf goed kan horen denken. Daar begint het temmen van de os.

Womensmarch

Op zaterdag bijna aan het einde van de sesshin deden we in stilte mee aan de Womens March...heel bijzonder om daar getuige en deelgenoot van te zijn. Zeker zo vanuit de stilte van de sesshin en het scherpere bewustzijn daardoor. Heel verbindend om zo samen te lopen voor gelijkheid en ook heel vreemd zo hard in de conceptuele wereld te zijn... Als met gevende handen terug naar de markt...

Sporen van de Bobcat

Enkele dagen na de practice period zag ik afdrukken in de sneeuw van dikke poten…te groot voor een grote hond….een Lynx! dacht ik…en ik volgde de sporen maar zag niks…Ik moest plassen en ging maar weer naar binnen. Op de wc werd ik door een medestudent ingefluisterd dat er een Bobcat (rode Lynx) in de tuin zat…De medestudent had mij in de tuin zien lopen en had daardoor naar buiten gekeken. Het bleek dat de Bobcat, toen ik achter het huis was verdwenen, uit de bossage achter mij was verschenen… Ik ging gauw naar de aangewezen plaats en daar zat de reusachtige kat nog rustig… Ik opende zachtjes de deur en het beest keek me recht in de ogen aan… Geen van beide leek bang of boos… ik zei zachtjes hi en sloot de deur…tijd om te mediteren!

1. Jerry:
    31 januari 2017
    Mooi verhaal Christel. Mooi geschreven ook. Ik kon me die situatie met die wortel heel goed voorstellen. Ik zie je dat ding zo met dat iebelige mes kaarsrecht doormiddensnijden en dat rolt dan zo lekker zodat je dan bijna scheef gaat... En hop. Einde oefening... Ach, ieder z'n ding. ;-) En wat prachtig dat die Bobcat hebt gezien! Wat een mooi beest. Hartstikke leuk om te lezen waar je mee bezig bent. Zet 'm op kanjer! XXX Jerry
  2. Christel:
    31 januari 2017
    ThanX Jer!! Ja ieder z'n ding hahahaha! Dankjewel lief!! We zagen ook nog een coyote eergisteren ook op dezelfde plek in de tuin, topplek!! XXX
  3. Ineke:
    Hoi topper ! ,
    Hier ff een reactie van tante !
    Wat een avontuur zeg jemig ! Maar wat vervelend van dat mes en kan me voorstellen dat je je dan afgewezen voelt .
    Maar ach tis maar een incident moet je maar denken en er zijn nog zat mooie momenten in t verschiet...t feit al dat je dit doet..en kan doen is toch wel.heel bijzonder..en dan die enorme kat..geweldig dat je ook zulke unieke beesten mag aanschouwen...wat dat betreft benijdt ik je grote avontuur en de reis naar en in jezelf...en natuurlijk zul je nog wel meer confronterende momenten meemaken die jou op jezelf terugwerpen ..maar ook daardoor wordt je sterker en wijzer .. uiteindelijk hou je er ook héél veel mooie herinneringen aan over ! Succes meissie knuffel van tante ! Geniet van t mooie ! XXX <3
  4. Fem:
    31 januari 2017
    O Chris wat was het weer super om dit te lezen♥ zelfs met nog meer nieuws na onze gezellige skype moment.... met geweldige mooie beelden!!!
    Weer prachtig geschreven...en op naar jouw volgende avontuur..!

Dikke knuffel, xxxxxxxx
  5. Liz:
    31 januari 2017
    Hi lieve Christel, fijn en mooi zoals je ons laat mee delen in de weg die jij gaat. En dan het mes.....zo herkenbaar. Gelukkig genoeg mooie momenten en een mooie omgeving. Dag Mooie Lieverd. X Liz
  6. Marijke:
    31 januari 2017
    Wat een mooi verhaal om te lezen! Fijn hoor om zo weer een eindje "met je mee te gaan"
    Liefs van ons allebei XX
  7. Naomi:
    31 januari 2017
    Erg leuk om te lezen christel!
  8. Ineke:
    31 januari 2017
    Gaaf! Lekker transparant verwoord. Mooie en leerzame tijd verder.
  9. José Weerden:
    MOOI!!!✨❣️
  10. Joop:
    Christel,
    dank voor deze positieve update en leuk te lezen dat het goed met je gaat.
    Dank en ik hoop dat je een gelegenheid kan vinden om voor een breed publiek de HARTSUTRA te mogen spelen, (of wellicht al gedaan?)
  11. Roely:
    31 januari 2017
    Wat gaaf om je zo te volgen,lieve Christel! En een mes ben je ook niet echt nodig daar he,je kan die wortel ook gewoon in stukken bijten Supergaaf die linx ook,grappig dat je nog gedag zei Geniet maar fijn van alles,doen wij het ook weer hier,liefs en knuffel,ook van Wim.XX
  12. Karin:
    31 januari 2017
    Hey lief nichie...wat een prachtig verhaal...zo blijven we mooi op de hoogte!
    Dikke kus van ons allemaal xx
  13. Muriël:
    1 februari 2017
    Hey lieve Christel (vriendin en ex-buuf), Wat leuk om te lezen wat je allemaal beleeft, voelt, ziet, proeft, ruikt, hoort en meemaakt. Werkelijk alle zintuigen doen mee in je verhaal. Heel bijzonder. Ik blijf je volgen. Dikke knuffel. Liefs, Muriël xxxx
  14. Steffie:
    2 februari 2017
    Poeh...heftige momenten zijn dat... Veel moois, maar ook pittige botsingen ( met jezelf of een ander of het systeem ) heel intrigerend om te lezen allemaal. Ik voel je groeien. Jouw kracht in en van het mogen ervaren, daar zo ver weg, op die mooie plek, van de ene emotie naar het andere inzicht reizend in het nu en in jezelf. De blik die je mocht wisselen met een wild vrij dier. Ik hoor het kraken van de sneeuw...liefs!
  15. Gina:
    3 februari 2017
    Christel, dank je wel voor je mooie verhaal. Leuk om zo op de hoogte te blijven van je belevenissen daar. Groetjes
  16. Esther:
    4 februari 2017
    Hi Christel,
    Wat een mooie uitdaging joh! Ik moest wel lachen om jouw topchef ervaring en de ontmoeting met Bob. Ik had het precies zo gedaan haha. Ik wens je veel inzichten. Liefs Esther
  17. José Stolk:
    4 februari 2017
    Lieve Christel,
    wat heerlijk om te lezen! Fijn om zo mee te kunnen leven en een indruk te hebben van wat je allemaal beleeft.
    Dikke kus, José (S)
  18. Anette:
    7 februari 2017
    mooi verwoord en groetjes aan the Bob
  19. Wie ben ik?:
    14 februari 2017
    Je verhaal klinkt erg ontspannen en ik verwacht een mooie update van "Footsteps in da Snow". Geniet ervan.
  20. Dymphie Eeftens:
    20 februari 2017