Corona leringen

18 april 2020 - Nijmegen, Nederland

Waarom is Corona nu in mijn leven?

Ik vraag me dit af omdat ik de wereld zie als een manifestatie van mijzelf…Niet dat ik zo narcistisch ben hoor of wellicht toch een beetje meer dan me lief is.
Maar meer nog als de schepper van mijn eigen realiteit… En ja een beter milieu begint bij jezelf dus daar start ik dan ook maar steeds mee…dus wellicht is self-centered of juist no-self- centered een beter woord?

Het woord Narcist komt overigens van de mythische persoon Narcissus uit het volgende verhaal: “Moe van het jagen besloot Narcissus om even tot rust te komen en zijn dorst te lessen met het water. Toen hij zich voorover boog zag hij zijn weerspiegeling in het wateroppervlak, maar hij dacht dat het een mooie geest was die in de vijver leefde.
Zo bleef hij daar zitten, in bewondering starend naar deze verschijning. Hij werd verliefd op zichzelf. Hij bracht zijn lippen naar het water in een poging om de verschijning te kussen, hij stak zijn armen uit om het beeld te omhelzen. Het beeld vluchtte weg maar kwam terug toen het water weer kalm was en trok opnieuw zijn aandacht. Hij kon zichzelf er niet meer toe brengen om van het water weg te kijken, hij dacht niet meer aan eten en drinken, of aan rust. Hij probeerde ermee te spreken, maar kreeg geen antwoord. Hij begon te huilen maar zijn tranen verstoorden het beeld, waarop hij begon te schreeuwen en vroeg of de verschijning wilde stoppen met hem steeds te verlaten. Zo ging het een hele tijd verder, en Narcissus takelde af. Hij verloor zijn kleur, zijn levenskracht en zijn schoonheid. Uiteindelijk kwijnde Narcissus helemaal weg en stierf. Het enige wat van hem overbleef was een bloem, geel van binnen, en omringd met witte blaadjes, die nu nog steeds herinnert aan Narcissus.”

De narcis bloem is voor mij echter onlosmakelijk verbonden met de lente…en daarbij met de dood. Zowel mijn vader als mijn beste vriend, stierven in de lente. De ene 3 weken voor mijn 4e verjaardag en de andere zo goed als 30 jaar later 4 weken voor mijn 34e verjaardag.
Doodgaan in de lente is eigenlijk ook prachtig…want is geboorte niet onlosmakelijk verbonden met dood net als dat oorzaak en gevolg onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden?

Zou je niet kunnen zeggen dat geboorte de oorzaak van dood is? Want er is namelijk geen dood zonder geboorte. En ik vraag me af of er geboorte is zonder dood… Het zou wel heel erg vol worden…Dus ben wel geneigd te zeggen dat er geen geboorte is zonder dood. Zouden we de woorden dan niet beter kunnen vervangen door 1 woord? Leven bijvoorbeeld? Dat had Narcissus ook beter kunnen doen…leven ipv zich zo te fixeren op een illusie… En zit daar ook niet mijn les in? Dat me verlaten voelen… dat doodgaan…is dat niet ook gewoon illusie? En gaat het juist over de illusie van dit zelfbeeld te doorzien en echt te gaan leven?

Dat Corona ook in de lente tijd komt is wat mij betreft dan ook passend. Het is als een Poortloze poort. Het is er voor de mensheid als poort naar verlichting…een soort doodgaan of een geboorte het maakt niet uit. Het is de krans om de zon, de poort naar het licht. Corona is alleen te zien als de zon verduisterd is…en dat is het helaas steeds meer en meer… Het gitzwarte gestolde bloed in de aderen van de mensheid. Het is tijd. Het moet ook nu…
Hoe anders kunnen we onze planeet redden…Hoe anders komen we tot verbroedering…Hoe anders gaan we rekening met elkaar houden… Hoe anders gaan we het redden?
Het begint toch bij jezelf bij hoe overleef IK. En bij Corona hebben we de anderen nodig om te overleven…juist omdat het tussen ons overdrachtelijk is en omdat we elkaar nodig hebben mocht je toch ziek worden. En dan is geld of macht niet van nut…Corona treft iedereen. Want als de schappen leeg zijn of er gewoon geen beademingsmateriaal meer is… dan sta je met lege handen, hoe vol je portemonnee ook is. We worden teruggeworpen in onze kwetsbaarheid en kracht; in de verbondenheid. We leren doorzien dat we niet zo individueel zijn… niet zo afgescheiden.
We zijn verbonden of je wil of niet.

Corona

En nu zonder onze narcistische bedrijvigheden knapt het milieu zienderogen op, de mens wordt zijn speeltuig ontnomen en teruggeworpen op het zorgen voor elkaar als grenzenloos collectief. Eindelijk hebben we een gemeenschappelijk vijand… Het is geen Ajax-PSV of Nederland-Duitsland… maar het is Wereld-Corona en dus zijn er geen hooligans die oorlog voeren met de supporters van de tegenpartij. We staan als 1 legioen en alleen zo kunnen we het virus verslaan. Dat er slachtoffers vallen… ja helaas is dat zo. En in een oorlog als deze is dit ook nodig… zonder de slachtoffers zou het niet de druk krijgen die het nodig heeft. En ja natuurlijk gaat het heel veel geld kosten…dat is juist de bedoeling! Stoppen van de money make machine… teruggeworpen zijn op elkaar… wakker worden uit de illusie is de volgende stap… Welke illusies dat nog meer zullen zijn wordt snel helder… Die van afgescheidenheid is in ieder geval doorgeprikt.

Het is me overigens opgevallen dat sinds de uitbraak in Nederland de heldere planeet Venus iedere avond te zien is. Ik wilde zeggen ster omdat het zo vreselijk helder aan de lucht staat… Ik had de planeet al een beetje als de magisch beschermster voor de wereld gedoopt maar bij verder googelen vond ik het volgende: ’Venus is na de zon en de maan het helderste object dat we kunnen zien en dat komt omdat het zonlicht weerkaatst op de wolken die de atmosfeer van de planeet bedekken. De hele planeet is gehuld in wolken en er is geen gaatje vrij’. En op de site van de ESA wordt het me duidelijk dat Venus momenteel een ware ‘hel is als gevolg van een broeikaseffect’: Dimitri Titov van het Max Planck-instituut legt uit wat we in verband met de temperatuur op Venus tot nu toe te weten zijn gekomen. ‘Dat het zo heet is op Venus komt niet door het feit dat de planeet dicht bij de zon staat.
'Maar de atmosfeer van Venus laat deze warmte niet meer terug naar de ruimte ontsnappen en zo warmt de planeet op. Zonder deze atmosfeer zou de temperatuur op Venus rond het vriespunt liggen of zelfs nog iets lager zijn. Het broeikaseffect voegt daar nog eens 500 graden aan toe.’

Het hemellichaam die zich zo duidelijk laat zien in deze tijd geeft ons dus eigenlijk een soort waarschuwing…
Opdat we de lessen van Corona ter harte nemen.

1. Fem:
    18 april 2020
    Prachtig geschreven Chris♥♥♥♥♥
  2. Dymphie Eeftens:
    24 april 2020
    Prachtig !
  3. Gina:
    5 mei 2020
    Wat een prachtig verhaal, Christel!!!
  4. Christel:
    8 mei 2020